شماره ۱۱۷۸

نگاهی به ‌پدیده ارزان فروشی خدمات پزشکی

دکتر مهدیار سعیدیان- متخصص اعصاب و روان

نگاهی به ‌پدیده ارزان فروشی خدمات پزشکی

چهارشنبه 4 بهمن 1396
پزشکی امروز

* خدمات‌پزشکی ارزان، تضعیف جایگاه کادر بهداشت‌و‌درمان کشور:

یکی‌از دوستانم پزشک‌عمومی است. همکلاسی دوران دانشکده بودیم. تازه پس‌از چندسال کار در شهرهای دورافتاده توانسته بود پروانه‌کار در یکی‌از شهرهای بزرگ را بگیرد و با کلی وام و قرض‌و‌قوله، در حاشیه‌شهر مطبی اجاره‌کند و به طبابت بپردازد. ازهمان دوران‌دانشجویی اهل پژوهش بود و اکنون نیز پزشک باسوادی است. چندماه پس‌از افتتاح مطبش به دیدنش رفتم. بسیار افسرده و دل‌مرده بود. می‌گفت: «امان ازاین درمانگاه‌های دولتی و خیریه این اطراف! با ۴۰۰۰ تومان مریض ویزیت‌می‌کنند و در هرشیفت حدود ۲۰۰مریض را با دو‌پزشک می‌بینند که در بسیاری‌از موارد مشکلات بیماران‌Missed می‌شود. ما‌هم ناچاریم نصف تعرفه مصوب از بیمار بگیریم تا در‌این رقابت سرپا بمانیم!

با پدیده ارزان‌فروشی خدمات‌پزشکی، همگی همکاران آشنا هستند. اما آنچه‌که این مشکل ‌را تشدیدمی‌نماید، بدون‌شک وزارت‌بهداشت و طرح تحول سلامتش می‌باشد. طرحی که پزشکان‌دولتی را با تأخیر پرداخت‌کارانه مستأصل نموده و از‌سوی‌دیگر  مطب‌های خصوصی به‌ویژه مطب‌های پزشکان‌عمومی را یک‌به‌یک به تعطیلی می‌کشاند.

• چرا ارزان‌فروشی خدمات‌پزشکی تخلف است؟

️ممکن‌است عده‌ای بگویند که یک‌پزشک یا دندانپزشک یا داروساز«نیکوکار»، دوست دارد کارخیر کند و ویزیت کمتری از مریض بگیرد. موضوع اینجاست که اولاً این موارد اغلب تبلیغات و عوام‌فریبی هستند! ثانیاً خدمات‌پزشکی استاندارد و با‌کیفیت، دارای یک قیمت تمام شده‌است و تعرفه‌های مصوب که ‌حداقل تعرفه قابل‌قبول‌بوده و هرساله با اعتراض صنف‌پزشکی روبرو می‌شود، رعایت‌نشده و برای جذب‌بیمار، درصدی نیز تخفیف می‌خورد! بدون‌شک این‌گونه خدمات ارائه‌شده از کمیت و کیفیت لازم برخوردار نخواهند‌بود و درنهایت آنچه که تهدید خواهدشد، سلامت آحاد مردم می‌باشد. در‌واقع طبق قانون همان‌گونه که گران‌فروشی تخلف است، ارزان‌فروشی نیز تخلف به‌حساب‌می‌آید!

«محاسبه قیمت کمتر و یا خودداری از دریافت تعرفه براساس مواد ۶ ، ۱۰ و ۱۴ شرح‌وظایف و تخلفات صنفی حرفه‌ای آئین‌نامه انتظامی رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه‌ای‌شاغلین حرفه‌های‌پزشکی، فاقد وجاهت قانونی بوده و مجازات درپی‌دارد».

شرح مجازات‌ها نیز به‌صورت محرومیت دائم و موقت ‌از اشتغال متخلف و توبیخ و درج در پرونده وی بیان‌شده‌است.

*️ پدیده دیگری که این روزها بسیار شایع‌شده، شبکه‌های فروش خدمات‌پزشکی اینترنتی به‌ویژه درحوزه پوست‌و‌زیبایی هستندکه به‌طور علنی با کاهش کف‌تعرفه‌ها و شکستن قیمت،‌پزشکان را استثمارمی‌کنند. بسیاری‌از پزشکان تازه‌کار و کلینیک‌های‌پوست نیز ناچار تن به این بازار رقابت کاذب می‌دهند. با‌وجودی‌که سازمان نظام‌پزشکی مدت‌ها پیگیر شکایت از‌این شرکت‌ها به‌عنوان یکی‌از دلایل اصلی ارزان‌فروشی خدمات‌پزشکی بوده، اما ظاهراً این مجموعه پشتوانه و «حامیان قوی» دارد.

* ازسوی‌دیگر مدتی است که در شهرهای بزرگ شرکتی نیز اقدام به صدور‌کارت‌های خدمات درمان می‌نماید! فعالیت این شرکت به این شکل است که با پزشکان و کلینیک‌ها قراردادی منعقد‌می‌کنند که درازای معرفی آنها به بیماران، پزشکان به بیمارانی‌که از‌طرف آنها با داشتن«کارت‌سلامت» مراجعه‌می‌کنند، تخفیف چند‌درصدی می‌دهند. ازسوی‌دیگر با گروه‌های مختلف کارمندان و کارگران و سازمان‌ها تماس‌می‌گیرند و با تبلیغ پزشکان به‌اصطلاح عضو طرح آنان، در‌ازای دادن کارت‌سلامت مبلغی سالانه از آنها دریافت‌می‌کنند. در‌واقع مبلغی را در‌ازای یک‌کارت از افراد می‌گیرند، بدون‌اینکه کمترین خدمتی به مردم ارائه‌دهند! برخی‌از پزشکان نیز متأسفانه برای جذب مریض با ارائه تخفیف به بیماران دارای کارت‌سلامت، ارزان‌فروشی می‌کنند. البته درست است که این‌کار «جرم» محسوب نمی‌شود ولی در‌واقع رفتاری مخالف شأن پزشکی صورت‌می‌گیرد و در‌این‌میان تنها این مؤسسه است‌که مبالغ هنگفتی سالانه به جیب مبارک می‌زند!

البته قطعاً با توسعه کار این مؤسسات هر‌روز پزشکان بیشتری مجبور به‌پیوستن به این دور‌باطل می‌گردند تا از قافله عقب نمانند!

از‌آنجا‌که عملکرد این مؤسسات به‌عنوان دلال و واسطه‌گر در هیچ‌جای قانون پیش‌بینی نشده‌است، درنهایت به‌شخصیت حرفه‌ای پزشکان و  نظام سلامت آسیب وارد می‌شود.  

به‌هرحال باتمام این تفاصیل به‌نظر‌می‌رسد که راه مقابله با ارزان‌فروشی درحوزه دارو و درمان، در درجه اول برخورد قاطع سازمان نظام‌پزشکی و وزارت‌بهداشت با ارزان‌فروشی و پیگیری قضایی مؤسسات تخفیفی و دلال و از‌سوی‌دیگر «اتحاد پزشکان و تحریم این‌ مراکز» البته با حمایت همه‌جانبه مسئولان وزارتخانه مذکور و نظام‌پزشکی می‌باشد.

تعداد بازدید : 1063

ثبت نظر

ارسال