شماره ۱۱۴۸

خربزه‌ تلخ و خواص درمانی شگرف آن

دکتر ذوالبخش ترکستانی - هومیوپات

خربزه‌ تلخ و خواص درمانی شگرف آن

چهارشنبه 1 فروردین 1397
پزشکی امروز

خربزه‌کارلا یا همان خربزه‌تلخ، یکی‌از میوه‌های اعجاب‌انگیز است که خواص درمانی آن بسیار شگرف بوده و قادر‌است تا بیماری‌هایی مانند سرطان و دیابت را درمان نماید.

خربزه‌‌کارلا(Karela) که در زبان عامیانه به آن خربزه‌تلخ می‌گویند، یکی‌از گیاهان معروفی است که در آسیا، آفریقا و جزایر کارائیب می‌روید. درحال‌حاضر تحقیقات گسترده‌ای درخصوص این میوه آغاز گردیده  زیرا روی سلول‌های سرطانی اثرگذار می‌باشد. گیاه خربزه‌تلخ یکی‌از گیاهان رونده است که در نواحی گرمسیری و نیمه‌گرمسیری می‌روید و از خانواده  کدوئیان می‌باشد. این گیاه به‌صورت خودرو در آسیا، آفریقا و جزایر کارائیب رشد می‌کند و میوه‌های آن خوراکی می‌باشند. این گیاه (میوه آن) در مرحله سبز مایل به زرد به‌مصرف می‌رسد. از‌گذشته تا‌به‌حال بذر  و میوه خربزه‌تلخ (کارلا) خواص درمانی داشته است (ضدایدز، ضدالتهاب، ضدسرطان، ضددیابت، ضدتومورهای سرطانی، آنتی‌اکسیدان بسیار قوی، لیپولیتیک و ضددرد). البته مهمترین خواص درمانی این خربزه درختی، ضددیابت بودن آن است که بیشتر از سایر خواص آن مشخص‌شده و مورد توجه محققان قرار‌گرفته است. ناگفته نماند که درسال۲۰۰۰ میلادی، حدود ۱۷۱میلیون انسان در جهان به دیابت مبتلا بودند که پیش‌بینی شده این تعداد در‌سال۲۰۳۰ به‌حدود ۳۶۶میلیون تَن برسد. داروهای زیادی در راستای درمان قندخون تاکنون ساخته‌شده ولی نمی‌توان عوارض این داروهای شیمیایی را از‌نظر دور داشت و به‌همین‌دلیل یافتن راه حلی طبیعی برای درمان و یا پیشگیری و مقابله با دیابت نوع۱ و‌۲ ضروری تشخیص‌داده شده‌است و درنتیجه خربزه‌تلخ (کارلا) می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای کاهش و یا کنترل قندخون برای بیماران دیابتی بوده و با بررسی آن محققان دریافته‌اند که این میوه جایگزینی مناسب برای داروهای ضددیابت می‌باشد.

ترکیبات زیستی موجود در این گیاه شامـل‌است‌بـر سایـونیـن‌های استروئیدی به‌نـام Charantin و پپتـیدهای شبه‌انسولین که برای دیابت نوع۱ مفید‌بوده و ترکیبات دیگری به‌نام گلیکوزیدهای اسید‌اولئانولیک که برای بهبود قندخون در دیابت نوع۲ کاربرد دارند. این گیاه و میوه آن در غذاهای مردم کشورهای پاکستان، فیلیپین، مالزی، اندونزی، پاناما، نپال و هندوستان قرار دارد و در آن مناطق کشت می‌شود و اخیراً نیز در کشور عزیزمان در جنوب و جنوب‌شرقی کشور نیز این گیاه کشت می‌گردد. میوه آن چروکیده و زگیل‌دار است و گیاهی ۱‌ساله و تک‌پایه می‌باشد که از خانواده Cucurbitaceae بوده و نام علمی آن Momordica Charantia و نام عمومی آن خیار‌تلخ (Bitter cucumber) است که کدوی‌تلخ نیز نامیده‌می‌شود. برگ‌ها و ساقه این گیاه نیز قابل‌خوردن است و دارای همان مواد به‌صورت کمتری می‌باشد و غنی‌از ویتامین‌های ‌A،C، کلسیم، آهن‌،‌ فسفر، پتاسیم و B6 بوده و می‌توان از ‌آن در سالاد استفـاده‌کرد. بـه کنترل گلوکز‌خون کمک و کبد را تحریک‌‌نموده و همچنین چـربی نرمال و طبیعی را در بدن ذخیره و به متابولیــــسم (سوخت‌وساز) کربوهیدرات نیز کمک‌‌می‌کند، خون را تصفیه ‌نموده و در‌نتیجه سلول‌های خونی را تحت‌تأثیر قرارمی‌دهد و حاوی گورمارین و پلی‌پپتیدهایی است که مشابه انسولین گاوی می‌باشد. بررسی‌های زیادی تاکنون درکشورهای‌اروپایی و آمریکایی درمورد آن انجام شده‌است. برگ‌های این گیاه حاوی آلکالوئید است که می‌توان به موموردیسین موجود در آن اشاره‌نمود. این گیاه و میوه آن، مقاومت بدن دربرابر عفونت را افزایش‌می‌دهند و از خون سم‌زدایی نموده و در درمان اختلالاتی‌ از‌قبیل دمل‌های خونی، خارش، پسوریازیس، بیماری‌های عفونی قارچی کاربرد دارد. همچنین در اروپا کپسول حاصل از میوه، برگ‌ها و روغن‌میوه آن نیز در داروخانه‌ها موجود می‌باشد ولی بهتر‌است میوه آن‌را به‌صورت تازه در مخلوط‌کن ریخته و صبح ناشتا مصرف‌نمود.

تعداد بازدید : 684

ثبت نظر

ارسال