شماره ۱۱۹۵

راهی به قلب مخاطبانتان

دکتر مسعود یگانه - استراتژیست برند

راهی به قلب مخاطبانتان

یکشنبه 3 تیر 1397
پزشکی امروز

بی‌شک شبکه‌های اجتماعی در شیوة ارتباط میان مشتریان و سازمان‌ها، تغییراتی بنیادی ایجاد‌ نموده‌است. پیش‌از ابداع شبکه‌های اجتماعی، ارتباطات یک مسیر «بالا به پایین» را طی می‌کرد و حالت خطی داشت، چرا که اطلاعات در صفحه‌های وبسایت قرارمی‌گرفت و یا اینکه از طریق ایمیل ارسال می‌شد. شبکه‌های‌اجتماعی این نقش قدیمی ارتباطات را به‌کلی تغییر داده‌است. امروزه جدایی میان تولیدکنندگان محتوا و استفاده‌کنندگان آن ازمیان‌‌رفته و ارتباطات‌مستقیم و گسترده‌تر شده‌است.

اگرچه حضور و اهمیت شبکه‌های اجتماعی غیرقابل انکار است و هر روز به‌کاربران آن افزوده‌می‌شود اما مطالب علمی چندانی در مورد خود شبکه‌های اجتماعی و مزایای استفاده از آن در حوزة درمان، بیان نشده است. افزون‌بر این، پس‌از گفت‌وگو با پزشکان مختلف، این حقیقت آشکار می‌شود که بسیاری‌از آنان یا شبکه‌های‌اجتماعی را به‌طورکلی کنار گذاشته‌اند و یا اینکه راه و روش مناسبی برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی خود (همچون اینستاگرام) ندارند. از این روی، در این مقاله، به4مورد از مزایای شبکه‌های اجتماعی در حوزة درمان و برندینگ شخصی می‌پردازیم.

چهار مزیت شبکه‌های‌اجتماعی در برندسازی شخصی:

۱ـ افزایش تعامل با دیگران:

چندی است که ارتباط بیمار با بیمار به‌عنوان منبعی برای دستیابی به اطلاعات، میان افراد جامعه رونق یافته‌است. طبق پژوهش‌های انجام‌شده توسط مؤسسات سلامت و درمان آمریکا، ۲۵درصد از بیماران دارای «شرایط وخیم»، از اینترنت برای تعامل با دیگر افرادی که از بیماری مشابهی رنج می‌برند، استفاده نموده‌اند. نقش فضای مجازی در این میان بسیار پررنگ می‌باشد. پزشکان می‌توانند بر این نقطه دست بگذارند و مطالب آموزشی مناسبی را در راستای نیاز بیماران، به اشتراک بگذارند. شبکه‌های‌اجتماعی با ویژگی ارتباط چندگانه‌ای که دارند به شما این اجازه را خواهند داد تا اطلاعات مفیدی را درمورد یک بیماری خاص به اشتراک بگذارید یا اینکه یک نوع روش خاص درمانی را برای مخاطبان خود بازگو نمایید. این عمل جدا از اینکه برند شما را گسترش می‌دهد، راهی را نیز فراهم‌می‌‌نماید تا بیماران به راهنمایی‌های شما دسترسی یابند و روند بهبودی را بهتر طی نموده و یا حتی زودتر به پزشک مراجعه‌کنند؛ حال اگر قرار باشد پزشکی را برگزینند، بی‌گمان شما را انتخاب خواهندنمود چرا که اعتماد آنان را جلب‌نموده‌اید.

۲ـ به ‌اشتراک‌گذاری اطلاعات موثق:

بسیار پیش‌آمده که در شبکه‌های اجتماعی اطلاعات نادرستی درمورد تشخیص و درمان انواع بیماری‌ها ارائه‌‎شود؛ همین کاستی می‌تواند فرصت مناسبی باشد برای اینکه به دنیای مخاطبان خود ورود نموده و اطلاعت درست را برای آنان به اشتراک بگذارید. با این کار نه تنها دانش خود را نشان خواهید داد بلکه راهی است برای جذب مخاطبان بیشتر و بازاریابی دهان‌به‌دهان. همواره به‌یاد داشته باشید که تبلیغات از راه مخاطبان فعلی بسیار راحت‌تر از جذب مخاطبان جدید می‌باشد و تأثیر بیشتری نیز دارد. کاری کنید که صفحة اینستاگرام (یا دیگر کانال‌های ارتباطی) شما به صفحه‎ای پرمحتوا و موثق تبدیل گردد. برای مثال، فردی که احساس می‌کند دندان‌هایش نیاز به ارتودنسی دارد، اگر نخست از صفحة اینستاگرام شما کمی اطلاعات کسب نموده و یا به وبسایت شما مراجعه‌کند و سپس برای مراجعه‌به پزشک برنامه‌ریزی‌نماید، شانس اینکه شما را به‌عنوان پزشک معالج خود انتخاب نماید، بسیار بیشتر خواهد‌شد.

۳ـ شبکه‌های اجتماعی، حمایت‌های اجتماعی:

حمایت‌های اجتماعی دربهبودی بیماران بسیار اثرگذار هستند. از صحبت‌های دوست و آشنا گرفته تا حرف‌‌های یک‌همکار می‌تواند انگیزشی باشد برای تسریع بهبودی بیمار. شاید در نگاه اول این امر کم‌ارزش به‌نظر برسد اما پژوهش‌های مختلف نشان داده است که حمایت دیگران می‌تواند عامل مهمی در بهبودی بیماران باشد. برای مثال، خانم هلن کمپبل در شهر Ottawaکانادا در توئیتر به شرح وضعیت خود پرداخت؛ اینکه نیاز شدیدی به پیوند کبد دارد. او از هشتگ BeAnOrganDonor # استفاده‌نمود و تنها در استان Ontario، نزدیک به ۲۰۰۰ تَن حاضرشدند تا کبد خود را به او اهداکنند. حال شاید بپرسید که این مثال چه ارتباطی با برندینگ شما در شبکه‌های اجتماعی دارد؟ پاسخ بسیار ساده است؛ برای برندشدن نیازی نیست که همیشه و در هرپستی به این موضوع اشاره‌کنید که «شما بهترین هستید» یا «از بهترین ابزار استفاده می‌کنید»؛ اصولاً فلسفة برندینگ به این‌صورت تعریف نشده‌است. برندینگ به بیان‌ساده یعنی «افراد شما را در ذهن خود مجسم نموده و تصویری را از شما به ذهن خود بسپارند که شما می‌خواهید». بنابراین در فضای مجازی می‌توانید با فعالیت‌های مختلفی (که می‌توان به مصادیق آن در جلسات مشاورة‌ حضوری بیشتر پرداخت) به برندشدن خودتان کمک کنید. یکی‌از این فعالیت‌ها می‌تواند حمایت‌های اجتماعی باشد؛ از بیماران خود حمایت‌نمایید.

اگر فکر می‌کنید که با به اشتراک گذاشتن موضوعی به یکی‌از بیماران خود کمک خواهیدنمود، حتما این کار را انجام دهید چرا که با این کار شما در عمل، خود را نه تنها به‌عنوان یک پزشک دلسوز معرفی‌کرده‌اید بلکه به بهبودی یک بیمار نیز سرعت می‌بخشید یا حال یک بیمار دیگر را خوب خواهیدساخت. برای مثال درنظربگیرید که فردی پیوند قلب انجام داده است و شما در شبکه‌های اجتماعی اطلاعات مفیدی درمورد «مراقبت‌های پس از عمل» به اشتراک بگذارید و حمایت معنوی خود را ابراز نمایید؛ فکر می‌کنید این کار چه مقدار وضعیت بیمار را بهبود می‌بخشد و یا اینکه چه اندازه به‌گسترش برند شما کمک‌می‌کند؟

 ۴ـ هزینة پایین‌تر و کارآیی بیشتر:

شبکه‌های اجتماعی ارزان‌ترین ابزار برای ترفیعات و تبلیغات هستند. بسیاری‌از بیمارستان‌ها و کلینیک‌های بزرگ دنیا از شبکه‌های اجتماعی برای ترفیع فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند. می‌توان گفت افرادی در حوزة تخصصی خود موفق هستند که شبکه‌های اجتماعی را جزو شاکلة اصلی برندسازی خود در‌نظر بگیرند. به‌یاد بسپارید که استفاده از یک تبلیغ‌ساده در رسانه‌های جمعی می‌تواند چندبرابر شبکه‌های‌اجتماعی هزینه داشته‌باشد، با این تفاوت که تأثیری همسان با شبکه‌های‌اجتماعی ندارد؛ زیرا شبکه‌های اجتماعی اساساً به‌طور دوطرفه و پیوسته با مردم در تعامل می‌باشند. جالب اینجا است که این تعامل به مخاطبان تحمیل‌نمی‌شود و افراد به میل خود و هرلحظه از شبانه‌روز، درگیر شبکه‌های اجتماعی و پیام‌های‌نهفته در آن می‌گردند. به بیان ساده‌تر، در شبکه‌های‌اجتماعی پیام شما بهتر، سریع‌تر، مؤثرتر و البته ارزان‌تر مخابره می‌شود.

 استفاده از شبکه‌های اجتماعی به سرعت در جامعه در حال رشد بوده و به نظر نمی‌رسد که از شتاب این روند نیز کاسته شود. افزون‌بر آن، بسیاری از بیماران برای مراجعه به پزشک در شبکه‌های‌اجتماعی و اینترنت به جست‌وجو می‌پردازند. همین‌امر، دلیل موجهی است برای حضور مؤثر در فضای مجازی. اگرچه محدودیت‌هایی نیز برای پزشکان در این ارتباط وجود دارد اما مزایای آن به‌مراتب بیشتر می‌باشد. اگر پزشکی در پی برندسازی شخصی خود می‌باشد، به‌هیچ عنوان نباید از فضای مجازی غافل‌شود. همچنین ناگفته‌نماند که چه در شبکه‌های‌اجتماعی فعالیت داشته باشید و چه‌خیر، بسیار اهمیت‌دارد که از یک سیاست و گایدلاین مناسب پیروی نمایید. به‌عبارت‌بهتر، بی‌پروا از شبکه‌های اجتماعی (و یا دیگر کانال‌های‌ارتباطی) برای گسترش‌برند خود استفاده نکنید بلکه برنامة مناسبی را برای فضای‌مجازی (وبسایت و شبکه‌های‌اجتماعی) داشته باشید و همواره طبق یک سیاست‌کلی و هدف‌گذاری مناسب، پیش‌بروید.

تعداد بازدید : 650

ثبت نظر

ارسال