شماره ۱۱۵۹

زیست‌شناسی تومور پستان را درون سیستم مرحله‌بندی یکپارچه می‌کند

دکتر رعنا باقری‌فرد، متخصص‌زنان و زایمان

زیست‌شناسی تومور پستان را درون سیستم مرحله‌بندی یکپارچه می‌کند

یکشنبه 14 مرداد 1397
پزشکی امروز

ادغام «سیستم ساده نمره‌دهی خطر»

(Simple Risk Score System:SRSS) که عوامل‌زیستی را درون سیستم مرحله‌بندی آناتومیک متعلق به‌کمیته مشترک‌سرطان در آمریکا (*AJCC) برای سرطان پستان لحاظ می‌کند، اطلاعات پیش‌آگهی دقیقی را فراهم می‌آورد و طبق اظهارات تیمی از پژوهشگران از چندین مرکز سرطان درآمریکا، باید به‌عنوان جایگزینی برای اصلاحات نسخه هشتم AJCC درنظر گرفته‌شود.

همگام بانظر پژوهشگران مرکز سرطان ام‌.دی.‌اندرسون دانشگاه تگزاس، سازمان پیشگیری از سرطان کالیفرنیا و سازمان سرطان استنفورد، سیستم نمره‌دهی خطری کهER، گیرنده‌ پروژسترون،HER2، درجه تومور و متغیرهای معمولTNM را شامل می‌شد، ارزیابی‌گردید. اصلاحات موجود در نسخه هشتم  سیستم مرحله‌بندی سرطان پستان AJCC از درجه تومور، ER و HER2 استفاده می‌نماید.

پژوهشگران «باید ارتباط بین‌مرحله، زیر نوع، درجه و نتیجه سرطان‌پستان را در گروه نماینده و بزرگی از بیماران حال‌حاضر مبتلا به‌سرطان پستان تعیین کنند و یک سیستم ساده نمره‌دهی خطر و مبتنی برامتیاز را که مشخصه‌های تومور را درون سیستم AJCC ادغام می‌کند، معتبر بشناسند».

این پژوهشگران برای نیل به‌این هدف ۴۳۹۳۸بیمار را شناسایی‌کردند که تشخیص اولیه سرطان‌پستان از مرحلهI تا IV روی آن‌ها صورت گرفته‌بود. این شناسایی بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ در مرکز ثبت سرطان کالیفرنیا و با استفاده از داده‌های برنامه مراقبت، اپیدمیولوژی و نتایج‌پایانی انجام‌گرفت که اطلاعات مربوط به تمام انواع سرطان‌ها را از سال۱۹۸۸ در کالیفرنیا جمع‌آوری می‌کند. مرحله پاتولوژیک برای بیماران مبتلا به‌مراحلI تا III بیماری و مرحله بالینی برای بیماران مبتلا به‌مرحلهIV ثبت‌شد. پژوهشگران نرخ بقای ویژه(BCSS) و نرخ‌کلی بقای (OS) سرطان پستان پنج‌ساله را برای هرترکیب TNM مطابق با زیرنوع سرطان‌پستان تعیین کردند و با استفاده از درجه تومور و وضعیتER و HER2، یک سیستم‌نمره‌دهی‌خطر و مبتنی بر امتیاز را به‌منظور تکمیل سیستم مرحله‌بندی AJCC طراحی‌کردند.

پژوهشگران نمره خطر را به‌این‌ترتیب محاسبه کردند: یک نمره برای گیرنده هورمون (HR-) وضعیت منفی، یک نمره برای HER2 - وضعیت منفی و یک نمره برای تومور درجه3 تخصیص داده‌شد. آن‌ها چندین مثال تشریحی ارائه‌کردند:

• کارسینومای تهاجمی درجه۱ از منشا مجاری، HR- مثبت، HER2 - مثبت: نمره خطر= ۰

• تومور درجه۱: HR- مثبت، HER2 - منفی: نمره‌ خطر=۱

• تومور درجه۳: HR- منفی، HER2 - مثبت: نمره خطر=۲

• تومور درجه۳: سه برابر منفی: نمره خطر=۳

طبق بررسی‌های آماری، مشخص‌شد که درتمامی موارد، احتمال BCSS وOS مطابق با نمره خطر تغییر‌می‌کند (0.001>P).

به‌این‌ترتیب، پژوهشگران توضیح‌دادند که سیستم نمره‌دهی خطر برمبنای سیستم آناتومیک AJCC ایجاد می‌شود و از مزایای آن به محاسبه آسان، استفاده از اطلاعات موجود در بیشتر گزارش‌های پاتولوژی و همچنین استفاده از زبان آشنای سیستم TNM فعلی اشاره کردند.

پژوهشگران نتیجه‌گیری‌کردند:«برای آن‌که سیستم‌های مرحله‌بندیstaging به‌روز و مفید باشند، باید برای یکپارچه‌سازی اطلاعات‌زیستی مرتبط از منظربالینی، به‌شکلی ساده و به‌نحوی‌که استفاده روزمره از آن ساده باشد، تلاش‌کنیم». «نمره خطر که ER و HER2 را شامل می‌شود، باید به‌عنوان جایگزین ساده‌تری برای هشتمین نسخه‌پیشنهادیAJCC از «مرحله پیش‌آگهی»(Prognostic stage) در اصلاحات بعدی مدنظر قرارگیرد».

AJCC: American Joint Comittee on Cancer

تعداد بازدید : 690

ثبت نظر

ارسال