شماره ۱۲۰۳

اثـرات معجزه‌آسای آب در سلامت بدن

دکتر احمد رهنمای چیت‌ساز، داروساز

اثـرات معجزه‌آسای آب در سلامت بدن

چهارشنبه 24 مرداد 1397
پزشکی امروز

آب در پیشگیری‌از آنژین قلبی، میگرن، کولیت، آسم، هیپرتانسیون، دیابت در مراحل اولیه، هایپرکلسترولمی، دپرسیون، سندرم خشکی‌مزمن، لوپوس، ام‌اس(Multiple Sclerosis:MS) و دیستروفی‌عضلانی نقش‌دارد و منبع مفیدی جهت حفظ شادابی پوست به‌شمار‌می‌رود. در حفظ‌سلامت قلب مؤثر است، انرژی را افزایش داده و سبب کاهش‌وزن می‌شود و ترکیب اصلی بافت‌های بدن است. به‌طور‌متوسط حدود ۲۵درصد از وزن بدن یک شخص بالغ را آب تشکیل می‌‌دهد که  این مقدار برای کودکان و سالمندان بیشتر است. در‌این مقاله مهم‌ترین اثرات آب در سلامت‌بدن را به اختصار اشاره می‌نماییم:

۱ـ آب و سلامت پوست:

همانطور که اشاره‌گردید، آب منبع مناسبی درجهت سلامت‌پوست است و با از‌میان برداشتن سموم بدن موجب شفافیت طبیعی پوست می‌شود.

خطوط ریز و شیارهای پوست به‌هنگام کمبود آب، بیشتر و عمیق‌تر می‌شوند. نوشیدن آب سبب چاق‌ترشدن سلول‌های پوستی و کاهش چین‌وچروک و جوان‌شدن پوست می‌شود. همچنین آب سبب بهبود بخشیدن جریان خون در پوست‌شده و پوست را از وجود ناخالصی‌ها پاک‌نموده و امکان تغذیه بهتر پوست را فراهم‌می‌‌نماید.

۲ـ آب و سلامت قلب:

با نوشیدن مقدار آب توصیه ‌شدة روزانه، می‌توان از بروز حملات‌قلبی پیشگیری‌نموده و یا احتمال آن را کاهش‌داد. طبق پژوهش منتشرشده در نشریة آمریکایی «اپیدمیولوژی» احتمال مرگ ناشی‌از حملات قلبی، در افرادی که بیش‌از ۵لیوان‌آب در‌روز می‌نوشند نسبت‌به اشخاصی‌که کمتر‌از ۲لیوان آب در روز می‌نوشند، ۴۱درصد کاهش‌می‌یابد.

۳ـ آب و انرژی بدن:

میزان انرژی در افرادی‌که روزانه به مقدار کافی آب می‌نوشند درمقایسه با آن دسته که بدنشان با کمبود آب مواجه است، از سطح بالاتری برخوردار می‌باشد. کم‌آبی در بدن می‌تواند منجر‌به سستی و خواب‌آلودگی و درنهایت ضعف‌عمومی‌بدن، ضعف‌عضلانی و سردردشده و همچنین سوخت‌وساز بدن را کاهش‌دهد. درد قسمت پائین کمر و آرتریت ستون‌فقرات، نشانة کمبود آب در ستون مهره‌ها و خطرهای بین‌مهره‌های کمر است. دریافت آب بیشتر به رفع این مشکلات کمک‌می‌کند. شما در برخی‌از مواقع بدون انجام هیچگونه فعالیتی احساس خستگی می‌کنید، علت این خستگی ممکن‌است کمبود آب بدن باشد. آب سبب انتقال اکسیژن و سایر موادغذایی به سلول‌های بدن شده و کمبود آن سبب اختلال در رسیدن این مواد به سلول‌ها می‌گردد. اگر بدن به اندازة کافی از آب برخوردار باشد، قلب جهت رساندن‌خون به نقاط مختلف بدن نیازی به افزایش ‌شدت فعالیت خود ندارد.

۴ـ آب و حفظ تناسب اندام:

آب با افزایش متابولیسم بدن و ایجاد احساس‌سیری، زمینه کاهش وزن را فراهم می‌نماید. از این‌رو آب را جایگزین نوشیدنی‌های پرکالری نمایید، هنگامی‌که یک‌لیوان آب می‌نوشید بدن باید آب را گرم‌کند و در‌نتیجه مقداری از‌این گرمای مورد‌نیاز را از سوزاندن چربی‌ها به‌دست‌می‌آورد. آب می‌تواند با القای این تفکر که معده‌پر‌است، شما را از افراط در خوردن موادغذایی باز داشته و از افزایش وزن جلوگیری نماید.

۵ـ  آب و بهبود عملکرد دستگاه گوارش:

آب موجب سهولت حرکت مواد دفع‌شده در روده‌ها گشته و از بروز یبوست جلوگیری می‌نماید. در واقع آب نیز همانند فیبرها سبب بهبود کارکرد دستگاه گوارش می‌شود. جذب بعضی‌از موادمعدنی از دستگاه‌گوارش با کمک مولکول‌های آب امکان‌پذیر می‌باشد.

۶ـ آب و دفع سموم از بدن:

نقش دیگر آب دفع مواد زاید و سمومی مانند اوره است که در‌اثر متابولیسم مواد پروتئینی در بدن تولید‌می‌شود. به یاد داشته باشیم که طی هر برنامة سم‌زدایی از بدن، باید از آب استفاده شود. این مادة حیاتی سموم را رقیق نموده و سپس از بدن دفع می‌کند. (برای نمونه استفاده از محلول خاص دیالیز(Dialysate) در دیالیز پریتونال). کاهش نوشیدن آب، خطر ابتلابه سنگ‌های مجاری ادراری را افزایش می‌دهد. آب سبب رقیق‌شدن نمک‌ها و موادمعدنی موجود در ادرارشده و مانع از تشکیل کریستال‌های سنگ‌ در مجاری‌ادراری می‌گردد. آب مهم‌ترین مادة سم‌زدا‌(Detoxifier) محسوب‌می‌شود. آب با زدودن سموم از بدن به ارتقای سلامت کمک بسزایی می‌کند و دهیدراتاسیون یا از دست‌دادن آب بدن صدمات شدیدی را بر بدن وارد می‌نماید.

۷ـ آب و سوزش معده:

یکی از فواید آب پیشگیری و درمان سوزش معده است. این عارضه ممکن است دلیل کمبود آب در بخش فوقانی دستگاه‌گوارش بوده و نشانة مهم در تشنگی بدن است. استفاده‌از داروهای آنتی‌اسید در درمان این عارضه، دهیدراتاسیون را برطرف‌نمی‌کند و بدن همچنان از کمبود ذخیرة آب رنج‌می‌برد. با نوشیدن آب، افزایش غلظت اسیدمعده درمان می‌شود. از این رو جهت بهبود عملکرد دستگاه گوارش مناسب است.

۸ـ آب و کاهش استرس:

۸۵درصد بافت‌مغز را آب تشکیل می‌دهد. به‌هنگام تشنگی، مغز، برای انجام فعالیت‌های خود با فشار و استرس مواجه می‌شود. برای کاهش سطح استرس، همیشه به‌هنگام کار یک لیوان آب را روی میز خود داشته باشید و یا به هنگام ورزش، بطری آب را همراه داشته باشید تا با استرس کمتری به فعالیت بپردازید.

۹ـ آب و گرفتگی عضلانی:

نوشیدن آب سبب‌می‌شود تا عضلات کمتر دچار گرفتگی شوند و اکسیژن‌‌رسانی کافی و پاک‌سازی سموم آنها راحت‌تر انجام پذیرد. همچنین آب به مثابه یک روان‌کننده در مفاصل عمل‌می‌نماید. هنگامی‌که بدن آب کافی داشته باشد، می‌تواند با قدرت بیشتر و با مدت زمان بیشتری کارهای فیزیکی و ذهنی را انجام دهد.

۱۰ـ آب و کاهش خطر ابتلا بـه سنگ‌های کلیه و مثانه:

آب سبب رقیق‌شدن نمک‌ها و موادمعدنی موجود در ادرار می‌شود و مانع از تشکیل کریستال‌های سنگ‌های در مجاری ادراری می‌گردد. سنگ‌های کلیه و مثانه در ادرار رقیق نمی‌توانند شکل بگیرند. بنابراین خطر ابتلا به این عارضه‌های بسیار دردناک، کاهش‌می‌یابد.

تعداد بازدید : 555

ثبت نظر

ارسال