شماره ۱۱۶۶

درمان‌های‌جدید برای متاستازهای استخوانی سرطان‌پستان

پزشکی امروز

درمان‌های‌جدید برای متاستازهای استخوانی سرطان‌پستان

پنجشنبه 3 آبان 1397 ساعت 15:36

روش آزمایشگاهی جدیدی که توسط محققان کالج‌پزشکیBaylor ایجادشد، می‌تواند به‌سرعت اثربخشی درمان‌ها برای متاستاز خطرناک سرطان‌پستان به‌استخوان را بررسی‌کند. «برای تعدادی از بیماران مبتلابه سرطان‌پستان، مشکل متاستاز، انتشار سلول‌های سرطان‌پستان به‌دیگر اندام‌ها پس از برداشته‌شدن تومور اولیه است.»  با این‌حال، نسبت به‌توموراولیه، متاستاز تاحدی به‌دلیل قرارگیری دراندامی دیگر با میکرومحیطی متفاوت، به‌طور متفاوتی واکنش‌می‌دهد. تابه‌امروز، برنامه‌تجربی مؤثری برای بررسی تومورهای متاستاتیک در میکرومحیط (Microenvironment) جدید آنها وجود نداشته است.

محققان سیستمی‌تجربی را ایجادنمودند که درآن می‌توان تعامل‌های میان سلول‌های سرطانی و سلول‌های استخوانی را تقلیدکرد، زیرا استخوان محلی‌است که سرطان‌پستان و بسیاری از سرطان‌های دیگر نیز بیشترین انتشار را در آن دارند. محققان سیستمی ایجاد کرده‌اند که به آنها این امکان را می‌دهد تابسیاری از واکنش‌های درمانی مختلف را همزمان بررسی‌نمایند تا درمانی را کشف کنند که به‌طور انتخابی روی سلول‌های سرطانی متاستاتیک عمل‌کرده و تأثیر آن براستخوان را کاهش‌دهد.

به‌منظور تقلید تعامل میان سلول‌های متاستاتیک سرطانی‌پستان و سلول‌های استخوانی درسیستمی زنده درآزمایشگاه، محققان با تقسیم استخوان‌های موش مبتلابه سلول‌های سرطانی‌پستان، یک مدل متاستاتیک استخوانی به‌نام آرایش بافت ‌استخوانی (Bone- in culture array) را ایجاد کردند.

دانشمندان اذعان داشتند که محیط استخوانی دارای ویژگی‌های میکرومحیطی متاستازاستخوانی درنمونه‌های حیوانات زنده است و سلول‌های سرطانی دارای پروفایل بیان ژن، الگوی رشد و پاسخ آنها به درمان‌ها هستند.

محققان با استفاده از مدل‌استخوان بیان‌داشتند که داروی Danusertib از متاستاز استخوانی جلوگیری می‌کند. همچنین آنها دریافتند که دیگر داروها موجب پیشروی آهسته سلول‌های‌سرطانی دراستخوان می‌شوند.

علاوه‌بر تعیین تأثیرداروها در پیشرفت متاستاز دراستخوان، می‌توان از محیط استخوانی برای بررسی مکانیسم‌های دخیل در کلونیزاسیون استخوان توسط سلول‌های‌ سرطانی استفاده‌کرد.

تصور براین‌است که این سیستم جدید، پتانسیل لازم برای استفاده درنه تنها سرطان‌پستان، بلکه در دیگر سرطان‌هایی که به‌استخوان متاستاز می‌دهند را نیز دارد. این روش می‌تواند در نمونه‌هایی با اندازه بزرگترکه روند کشف درمان‌های سرطان متاستاتیکی را تسریع می‌کند، استفاده‌شود. درحال‌حاضر محققان چندین داروی جالب توجه کشف‌نموده‌اند و همچنان در جستجوی داروهای بیشتر و تمرکز بر آن داروهایی می‌باشند که بیشترین امیدواری را دارند. درآینده، دانشمندان انتظاردارند که این پلتفرم(Platform) را به‌سیستم استانداردشده‌ای تبدیل‌کنند تا بتوان از آن در کلینیک برای یافتن داروهای اختصاصی که سرطان متاستاتیک را بهتر درمان می‌کنند استفاده‌ نمود.

Ref

Nature Journal , Aug 2017

تعداد بازدید : 943

ثبت نظر

ارسال