شماره ۹۹۵

سندرم روی تخم‌نشستن

دکتررعنا باقری فرد - رزیدنت زنان

سندرم روی تخم‌نشستن

نشانگان روی تخم نشستن couvade syndrome، اصطلاحی است که برای شرح وضعیتی مورد استفاده است که طی آن مردی که از هر‌نظر سالم است و همسرش در انتظار نوزاد و باردار است، دچار نشانه‌های مرتبط با بارداری می‌شود.

درعین‌حال که نتایج بعضی پژوهش‌های انجام‌شده حاکی‌از آن است که سندرم تخم‌گذاشتن یا روی تخم‌ نشستن (بارداری سمپاتیک sympathetic pregnancy به فراوانی دیده می‌شود و شایع است، اما به‌عنوان کسالت یا بیماری روانی شناخته نشده‌است. برای مشخص‌شدن این مسأله که آیا سندرم روی تخم نشستن یک حالت جسمی با علل روانشناسیک است باید بررسی‌های بیشتر انجام شود.
نشانه‌های گزارش‌شده همراه سندرم روی تخم‌نشستن به‌مقدار زیاد متنوع است و به‌طور مشخص فقط در ثلث اول و سوم بارداری دیده می‌شود. نشانه‌های جسمانی این سندرم شامل است بر تهوع، سوزش سردل، شکم‌درد، نفخ، تغییرات اشتها، مشکلات تنفس، دندان‌درد، کرامپ‌‌های ساق‌پا، درد‌پشت و آغالش‌های ادراری یا تناسلی. نشانه‌های روانشناسیک که ممکن‌است با سندرم روی تخم نشستن مرتبط باشد عبارتند‌از تغییر در الگوی خواب، اضطراب، افسردگی، کاهش میل جنسی و بیقراری.
چه این نشانگان واقعی باشد وچه نباشد، آنچه یقین است آنکه پدر‌شدن برای نخستین بار برای مرد تحریک برانگیز، هیجان‌آور و استرس‌زا است.
در‌صورتی‌که همسر مردی باردار باشد، مرد باید برای تدبیر استرس اقداماتی انجام دهد و خود را برای پدرشدن آماده سازد. دراین مورد باید درکلاس‌های مخصوصی که دراین مورد وجود دارد شرکت کرد. از دوستان و خانواده نظر و کمک‌خواست. با شریک زندگی سخن گفت. چالش پیش رو را درک‌کرد و برای مقابله با آن برنامه‌ریزی نمود تا از مرحله‌ی‌ برزخی پدرشدن به سلامت گذشت.

 

تعداد بازدید : 1564

ثبت نظر

ارسال